onsdag den 30. december 2015

Lindas nytårsABC (digt)


Det lader til, at der for tiden er en modetendens i, at der skrives ABCer til voksne. Hella Joof har lige siden, og der blev også udgivet en ABC om autisme. Jeg har ikke læst nogen af dem, men jeg føler det alligevel som min pligt som autistisk kvinde, der er vokset op med Hella som en af de primære børnetimestjerner, at også jeg udgiver en ABC...

Dette ABCdigt skrev jeg for otte år siden, på det tidspunkt i mit liv, hvor jeg begyndte at gå fra at have det skidt til at blive rigtig rigtig syg.

Alene med angsten,

Bange for mig selv og mine
Cirkusagtige løgne, men jeg 
Drømmer mig væk,
Efterlader legemet og
Flyver bort.
Gyngende på skyerne i
Himlens ocean ser jeg
Ildfuglene danse.
Jagten går ind,
Kammer over, og
Lader mig ensom tilbage
Menneskene glemmer, og
Navnløse pigebørn
Optræder blottede for
Prægtige overskæg
Quinderne forfører, men
River sig til blods
Skjult bag deres
Trygge facader.
Uinteresseret har jeg
Vendt ryggen til det hele.
X-mas forvandler søde børn til 
Yndige gavekrævende bæster,
Zebraer i sort og hvidt - godt og ondt.
Ægte er vi ikke.
Ødelagte går vi ind til
Årets sidste timer.

2 kommentarer:

Krokodullen sagde ...

Det er virkelig godt skrevet :-)

Helle sagde ...

Fantastisk flot digt.