mandag den 24. august 2015

Ansvar for egen læring og 12-talspigerne





Hvad betyder ansvar for egen læring? I gymnasiet betød det i teorien, at vi selv havde ansvaret for at få lavet vores lektier, hvilket mange af os derfor ikke gjorde, hvilket fik lærerne til at skælde ud. Det var meningen, at vi skulle opføre os som fornuftige voksne, men det viste sig, at nogle af os ikke var gjorde det. 

Universitetet er meget mere frit. Nogen læser meget, nogen læser lidt, nogle får gode karakterer og andre får dårlige, og de to ting har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre, men handler ansvar for egen læring kun om at læse sine lektier som en god lille pige og få sit 12-tal til samlingen?

Dengang jeg gik i folkeskole, gymnasiet og begyndte på universitetet fandtes 12-talspigerne ikke. Der var bestemt en lille gruppe der klarede sig super super godt, og der var bestemt et pres på os andre om, at vi burde knokle for også at klare os godt, men tanken om at man absolut skulle have 13, var for mange af os meget fjern, for det var alt for svært at få. Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det er godt eller skidt, men jeg kan tydeligt mærke forskellen fra dengang til nu. Selvfølgelig bliver jeg også selv grebet af stemningen, især op til eksamen, men betyder ansvar for egen læring kun om at læse sine lektier som en god lille pige og få sit 12-tal til samlingen?

Nogle gange er svaret ja, men selvom jeg forleden skrev i indlægget Skoleklar, om hvordan det er fint at læse selv, men at det også er godt at blive sat til at læse et fast pensum, så er min pointe i dette oplæg, hvor vigtigt det er selv at læse, høre musik og gå ud i verden og opleve ting. Hvilken af delene er i virkeligheden ansvar for egen læring? Er det ansvar at gøre som man for besked på, eller at tage initiativ til selv at lære noget?

I virkeligheden betyder hele denne snak ikke rigtig noget, andet end, at jeg pludselig for alvor kan se enden på min ferie. Jeg glæder mig til at komme i gang igen, men så alligevel ikke. Tanken om at blive vækket af telefonen irriterende bimlen, de første mange ugers træthed og bevistheden om, at ens frihed er blevet indskrænket en lille bitte smule. Ja, den officielle betydning af ansvar for egen læring betyder, at man selv bestemmer om man kommer til undervisningen, men det forhindrer ikke en lille stemme i at hviske dårlig samvittighed ind i en. Vi har frihed til at vælge, men så vidt ens personlighed byder en. 

2 kommentarer:

Smileyen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Smileyen sagde ...

For mig betyder ansvar for egen læring at man selv skal sørge for at få lært det, man skal kunne. På Syddansk Universitet har vi heldigvis en studyguide til hvert modul hvor der står hvilke sider vi bør læse samt hvad læringsmålene er. Jeg tager ansvar for egen læring ved at kigge på læringsmålene, læse det, vi skal og lave repetetionsspørgsål til mig selv om det, jeg har læst. Jeg øver også gerne gamle opgaver til emnerne samt tidligere eksamenssæt og taler højt om det, det er en god måde for mig at huske det og lære det på. Det er først nu, her i sommer, rigtig gået op for mig hvor meget man selv har ansvaret for at få lært det, man skal kunne når man går på universitetet. Jeg ved ikke hvorfor, men for mig tager det nogen gange lang tid før den slags ting sidder ordentligt fast, dvs. så jeg kan forstå det og handle rigtigt ud fra det. Mine repetetionsspørgsmål har jeg på computeren, iPad samt telefon. De er skrevet i programmet "noter," kender du det? :)Meningen med dem er at jeg skal kunne svare på spørgsmålene uden at kigge i bøgerne.

Men jeg kan give dig helt i at det er helt anderledes at gå på universitetet end på gymnasiet (og HF). Man har meget større ansvar for egen læring end man havde før. På universitet bliver der jo ikke på samme måde ført fravær og der er ingen der kontrollerer man kan det, man skal.

Men jeg håber du har haft en god sommerferie og jeg håber det bliver dejligt for dig at starte på universitetet igen når ferien er slut.