Sif Schmidt Stewart-Ferrer, tidligere skolekammerat, har studeret filosofi og antropologi, interesseret i Østen, globetrotter og har en autismediagnose.
Empati for en asperger/autist
Af Sif S. Stewart-Ferrer
Jeg boede i slutningen af 2014 i tre
måneder hos en vidunderlig, nepalesisk familie i Kathmandu. De tog mig ind som
en datter af huset, og vi delte mange skønne stunder sammen både i Kathmandu og
ude i landsbyerne, hvor de oprindeligt kom fra, og hvor vi tog på besøg under
højtiderne Dasain og Tihar. Det var derfor med stor uro, at jeg d. 25. april i
år konstaterede, at der havde været et enormt jordskælv med epicenter ikke
langt fra Kathmandu. Det tog lang tid for følelserne at ”nå bunden” i mig. Jeg
brugte hele dagen på at læse om jordskælvet, følge med i nyheder og forgæves
forsøge at få kontakt med min nepalesiske familie og venner. Først sent om
aftenen, da jeg var færdig med alt, hvad jeg kunne gøre af informationssøgning
og kontaktforsøg, og da jeg havde lukket ned for computeren, sank jeg hen i en
sørgmodig tilstand og græd og blev trøstet.
Hvis jeg skulle analysere en smule på den måde at
håndtere krise og sorg på ud fra en autistisk vinkel, ville jeg fremhæve, at
der var handling og en logisk/systematisk fremgangsmåde, der kom forud for den
følelsesmæssige del. For mig er det en måde at klare en vanskelig situation på,
som giver rigtig god mening. Det er som en form for protokol, der er indbygget
i mig der hedder (1) undersøg problemet godt, grundigt og rationelt
(fakta-orienteret) , (2) iværksæt løsning af problemet, (3) mærk
efter, hvad det betyder for mig. Det er også noget, som indimellem
betyder, at jeg bliver lidt utålmodig med andre mennesker, hvis de har brug for
at føle og snakke følelser, før vi kan handle, men jeg har med
tiden lært at give plads til det, når jeg vurderer, at det er nødvendigt for
den anden, og at det for den anden er en forudsætning for, at vi kan komme i
gang med handlinger og problemløsning. Når det er sagt, er der også undtagelser.
I nogle tilfælde er det mig, der bliver overvældet af følelser, og når det
sker, bliver jeg komplet handlingslammet. I sådan et tilfælde får jeg meget
brug for andres hjælp og støtte, før jeg kan komme i gang med at gøre noget som
helst.
I dagene efter jordskælvet kom der nyt
fra min familie og mine venner i Nepal, og jeg åndede lettet op, da jeg hørte,
at de alle havde det godt. Der var sket nogle skader på husene i landsbyerne,
men de var alle sluppet uskadte. En veninde fra universitetet skrev til mig og
foreslog en indsamling – det var en rigtig god idé, som jeg straks tog imod, og
det var dejligt at kunne nærme sig en følelse af at gøre noget nyttigt. Jeg
brugte en del tid på at følge indsamlingen og holde den i gang med jævnlige
opdateringer efter hvert bidrag, men efter den første uges tid, ebbede det
langsomt ud. De, der ville hjælpe, havde bidraget, og mange andre
havde enten givet andetsteds eller beholdt den distance, som vi sikkert alle
kender, hvor man erkender, at man ikke kan hjælpe alle dem, der lider i verden,
og derfor gør man intet. Min løsning på den problematik har været at beslutte,
efter grundig overvejelse, til hvem jeg giver, og derfor kan jeg med ro i
sindet sige nej til en del andre projekter og kun give ekstra, hvis det virkelig
siger mig noget.
I forhold til alt det, der skete i
Nepal, vil jeg mene, at de følelser, der har været på spil i mig, er
medfølelse og et ønske om omsorg for dem, jeg havde allerkærest i området, men
også alle de mange, som er blevet ramt meget hårdere end dem, jeg kender i
Nepal. Min håndtering handler dog mest om at handle mig til en forbedring af
situationen. Og i dette tilfælde er det mest i form af at sende penge ud til
nødhjælp og til familien. Jeg fik den stærkeste oplevelse af medfølelse og
indlevelse, da min nepalesiske lillesøster skrev til mig, at de havde mad
og vand nok, og at jeg derfor ikke skulle bekymre mig om det, men at det
farligste i den kommende tid til gengæld var risikoen for sygdomme, idet mange
lig af dyr og mennesker lå i gaderne. Politiet havde for meget at se til og
derfor ikke mandskab til at flytte dem, og de måtte gå med masker, fordi
stanken var uudholdelig. Efter den klare beskrivelse mærkede jeg især
medfølelse over, at de små børn skulle opleve noget sådant så tidligt i
deres liv, og desuden væmmelse over tanken om stanken fra rådnende lig i
gaderne.
Der er megen uenighed om forskellen på
empati og sympati. Den klareste afgrænsning, jeg har hørt om,
er opdagelsen af spejlneuroner, der går i medsving med en
andens, og at dette er empatiens fysiske udløser. Det er grunden
til, at en ung autist kan se en kammerat i skolegården, der græder, og dermed
konstatere: ”der kommer vand ud ad øjnene” og lege videre for senere at blive
dybt ulykkelig, når denne opdager at vand-ud-ad-øjnene = græder = den anden er
ked af det = jeg skulle have trøstet min kammerat.
”Empati” – forstået som indføling som
en automatisk reaktion via spejlneuroner – er kun til stede hos et mindretal af
autister. Men ”sympati” – medfølelse med andre – er fuldt ud lige så meget til
stede hos autister som hos ikke-autister. Den beror blot på viden opnået
på anden facon end via umiddelbar
følelses-resonans – nemlig deduktion (afkodning) via læsning af
ansigtsmimik eller gestik, eller via forståelse opnået ved, at en
venlig person forklarer os, hvad der er på færde. Forskningen viser, at når
først denne viden er opnået, aktiveres de relevante følelsesmæssige
hjerneområder hos autister i samme omfang som hos ikke-autister. På den
måde kan man sige, at autistisk empati er en deduceret empati, men
slutresultatet for en dygtig, autistisk afkoder ender med til forveksling
at ligne den empati, som de fleste ikke-autister mærker umiddelbart via
spejlneuronerne. Så er spørgsmålet selvfølgelig: hvis det lyder som empati,
føles som empati og ser ud som empati, men er opnået på deduceret vis, er det
så stadig empati? Det spørgsmål har forskere der arbejder inden for dette felt
også stillet, og derfor taler man nu om ”affektiv empati” som den, der opnås
umiddelbart ved hjerne-resonans, og ”kognitiv empati” som den, der opnås via en
analytisk forståelse af situationen. Mon ikke godt vi kan sige at begge former
er lige gyldige?
1 kommentar:
Rigtig interessant læsning. Det giver god mening for mig.
Send en kommentar