fredag den 11. april 2014

På Moesgård Museum

I går var jeg ude på Mosgård Museum for at lege amatørarkæolog. Vi skulle solde noget jord fra udgravninger rundt omkring i Midtjylland. Solde betyder, at man tager en skovlfuld jord og ler og sier det med vand over en stor rist. Jeg har gjort det en gang før med mit sommerunihold, men dengang var det sommer og jorden var løs og gik nemt igennem. Denne gang var vejret godt, men stadig forår, og jorden var noget klæbrigt stads som skulle bearbejdes længe før det gik nok i opløsning til at gå igennem sien. Det var hårdt arbejde, og mudret van sprøjtede til alle sider, især sprøjtede det over på mig. Sjældent har jeg været så beskidt, men det gjorde ikke noget, for jeg var klædt på til lejligheden.

Sidst jeg var af sted havde jeg begynderheldet med mig, og jeg fandt både en metalring og et lille bitte stykke oxyderet bronze. Denne gang var jeg knap så heldig, men det var okay, for mig handlede det mest om at komme ud og lave noget fysisk, komme væk fra skrivebordet, væk fra bøgerne, ud og få noget jord op under neglene. Selvfølgelig kunne det have været sejt, hvis jeg havde noget der kunne vises frem, men jeg trængte bare til at komme ud. Ham jeg soldede sammen med arrangerede at en af arkæologerne gav os en fremvisning af de fund som var blevet gjort. En anden af arkæologerne spurgte mistroisk hvad en teolog lavede sådan et sted. Bare rolig, jeg der ikke for at presse en kristen teori ned over hovedet på en ikke kristen æra, jeg er der bare fordi jeg synes, at det er spændende, men man kan godt sige, at en kultur er skabt af sin historie, så hvis man beskæftiger sig med kulturen, hvorunder troen også hører, så er det vigtigt at forstå historien, og så kunne jeg enten læse en bog, eller jeg kunne stå og lytte til en mere erfaren amatørarkæolog fortælle historier.

Dagen startede kl 9 og sluttede kl 15, hvilket var alt for lang en dag, så hen imod enden, blev jeg sjusket, hvilket gik mig meget på, da jeg godt kan lide at gøre tingene ordentligt. Til sidst kunne jeg simpelthen ikke mere. Jeg sov godt i nat, men jeg er simpelthen så træt, at jeg har enormt svært ved at koncentrere mig.

Ingen kommentarer: