torsdag den 3. juli 2014

Elevatorblikket

I går morges var jeg ude og gå en lang tur, så da jeg var ved at være hjemme begyndte det at blive varmt, så jeg gik med frakken knappet op.På et tidspunkt kom en ca 75 år gammel mand imod mig, gav mig et hurtigt elevatorblik og brummede tilfreds. Det gjorde mig lidt glad, for jeg bruger en del kræfter på at holde min krop nydelig og sund, og det ville da være trist, hvis jeg slet aldrig nogensinde fik anerkendelse for det.

Det der med mænds blikke er der mange feminister der er lodret imod, og jeg forstår dem virkelig godt, for alle kvinder har vel på et eller andet tidspunkt oplevet at blive begloet af en mand, hvor man begynder at blive bange eller usikker og hastigt trækker skuldrende op til ørerne og ser ned i jorden, men dette var bare et kort venligt blik. Men hvor går grænsen mellem et venligt blik og et skummelt blik? Så er det nemmere at være lodret imod i det hele taget, for der er jo også nogen der er nød til at tale for de usikre piger, for hvem selv et venligt blik kan føles som dolke.

Jeg kendte engang en håndværkertype som godt kunne lide at pifte efter de usikre piger, og en af de usikre piger var altså mig. Jeg blev altid super flov når han gjorde det, men hans hensigter var egentlig reelle nok, hans filosofi var, at alle piger er flotte, selv de grimme, de tykke og de usikre, og han ville gerne indgyde dem selvtillid ved at vise sin beundring. Hans opførelse ville sikkert få nogle feminister op i det røde felt, men egentlig synes jeg, at det var en enormt venlig tanke.

Verden er et enormt kompliceret sted, hvor mennesker skal forsøge at kommunikere med hinanden. Lige meget hvor mange regler og forholdsregler der bliver stillet op, så er der ingen garantier for at hensigt og virkning stemmer overens. For eksempel kan det jo være at den gamle mand jeg mødte slet ikke brummede anerkendende, det kan også være at han syntes jeg havde noget mærkeligt tøj på, eller at han gik og tænkte på noget helt andet. Den lille historie jeg fortalte, var min fortolkning af et forløb der foregik på under 5 sekunder.

Jeg ønsker ikke på nogen måde at negligere at der findes skumle mænd med urene hensigter, og dem skal man selvfølgelig som kvinde være på vagt over for. Jeg ønsker heller ikke at negligere feministisk vrede, for de har altid haft god grund til at være vrede, og de har det stadig, når flere og flere piger bliver begramset i nattelivet. Men lad os skille de gode historier fra de dårlige og lad mændene have lov til at være venlige.

4 kommentarer:

Laughing sagde ...

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan blive decideret sur/fornærmet over at blive piftet/kigget efter. Det er en ros, et kompliment til sit udseende.

Linda sagde ...

Helt så simpelt tror jeg ikke, at jeg ville stille det op. Det kommer jo for eksempel an på måden det gøres på, eller hvis man er meget usikker på sig selv, så kan det være virkelig ubehageligt

Laughing sagde ...

Ja. Selvfølgelig helt an på måden :). Men hvis man er usikker, så gælder det om at få det vendt således at man tager det som et kompliment.

Linda sagde ...

Det kommer igen an på hvad man mener med en usikker pige, det kan betyde alt mellem en pige der bare er lidt genert, en der er svært depressiv og selvmordstruet og en der bare er alt for ung til at forholde sig til alt det der