fredag den 27. december 2013

indbrudsneuroser

For syv år siden boede jeg med en veninde i en lille lejlighed. Vi boede i stueetagen, dækket fra vejen af lidt buske, og beliggende sådan, at dem der boede i lejlighederne på den anden side af gaden kunne holde øje med om vi var hjemme. På bare et enkelt år havde vi indbrud tre gange. Vi fik stjålet en del ting, og det var ærgerligt, men det der virkelig satte sig var følelsen af, at en fremmed havde tvunget sig adgang til éns privatsfære.

Jeg er lige flyttet, og dette er den første gang jeg er væk fra lejligheden, så jeg er mere nervøs end jeg ellers ville være. Det er syv år siden, at jeg sidst havde indbrud, men aviserne er fulde af artikler om, at der er ekstra mange indbrud i år, og det gør ikke min nervøsitet mindre. Jeg bor ikke i en højrisiko lejlighed, men min frygt har ikke at gøre med fornuft, for jeg har heller ikke rigtig noget at stjæle, men jeg er bange, fordi jeg har brug for at føle mig trug i mit eget hjem.

Jeg husker hvordan min veninde og jeg især var bange om natten, især hvis vi var alene, hvordan vi med jævne mellemrum skulle tjekke vinduer og værdigenstande, bare for at være på den sikre side, hvordan vi til sidst ikke kunne holde ud at blive boende.

Det er ikke, at jeg sådan for alvor tror, at der har været indbrud i min nye lejlighed, det er bare sådan en fornemmelse jeg har i maven. Man siger godt nok, at man skal lytte til sin mavefornemmelse, men jeg har ikke tal på hvor mange gange min mavefornemmelse har været skingrende forkert. Der var for eksempel dengang hvor jeg troede at der var sket min fadder (gudmor) noget fordi jeg ikke havde set hende et par uger, og hvor jeg lånte mine forældres bil og kørte langt ud på landet for at besøge hende, men hvor hun ikke var der, og jeg så blev endnu mere bange. Det viste sig senere, at hun bare var på ferie, og at hun havde sagt det til mig, jeg havde bare glemt det.

Når jeg kommer hjem til mig selv, vil jeg igen ikke have noget internet. Jeg har købt noget, men pga nytår ved jeg ikke lige hvornår routeren vil blive leveret.

Ingen kommentarer: