mandag den 26. maj 2014

At dele personer op i kasser

Jeg er autist, så jeg kan godt lide at dele ting op i kasser, og dette gælder også personer. Dette lyder enormt fordomsfuldt og kan godt nogle gange provokere neuro typiske (ikke-autistiske) mennesker. Men jeg har en idé om at vi alle gør det i større eller mindre grad, men at de færreste vil kendes ved det.

Når jeg møder en person gør jeg mig nogle observationer og nogle dertilhørende overvejelser, hvorefter jeg prøver at tilpasse min omgangstone og valg af diskussionsemner. Det drejer sig om:
Køn: hvis jeg fortæller en historie er pigerne generelt optaget af detaljerne hvor mænd ofte gerne vil have det kort og præcis.
Alder: Hvor mange gange kan man tillade sig at bruge ordet lol, uden et personen stirrer på én med et helt tomt udtryk.
Civilstand: Har han ring på fingeren eller kan jeg tillade mig at flirte?
Religion:Religion er noget der interesserer mig, og derfor kan jeg godt lide at vide hvad folk bekender sig til.
Nationalitet: Jeg har lige som alle andre små skøre idéer om hvilket folkefærd der opfører sig på hvilken måde, som for eksempel at tyskerne ikke har nogen humor.
Situation: Hvilken situation møder jeg personen i? Hvis jeg møder dem på genbrugsstationen kan samtalen altid udvikle sig, men jeg indleder den ikke med ord som dialektik eller Kant.
Og sådan kan det blive ved.

Jeg gør det ikke i nogen ond mening, det er ikke fordi jeg som sådan ønsker at dømme nogen ude, jeg er bare nødt til at lave et kvalificeret gæt på hvad vi skal snakke om og hvordan. hvis jeg ikke gjorde det, ville verden blive et meget stort og forvirrende sted.

Ingen kommentarer: