mandag den 12. september 2011

Søndags tv

Jeg har det ikke godt med weekender. Læger, psykiatere, psykologer, sygeplejersker, SOSU-assistenter, ergoterapeuter og pædagoger har i årevis prøvet at hjælpe mig med at finde ud af hvorfor weekenderne er så svære, men jeg ved det ikke. Det har måske noget at gøre med, at tingene ændre sig, og Asperger delen af mig har det ikke godt med forandringer. Lyden ude fra vejen bliver anderledes, det er sværere at komme ud og handle uden at blive fanget i en kø af mennesker der ikke respektere det personlige rum, og så ændre TV programmerne sig også.

Jeg er lidt af en TV narkoman, ikke at programmerne interessere synderligt. Jeg har det bedst med at se serier jeg kan til hudløshed. Jeg har fundet ud af, at der ikke er nogen bedre kur mod den aftenangst jeg lider af hver evige eneste aften end velkendte programmer.

Aftenangsten kommer snigende ind på mig i løbet af eftermiddagen, den lægger sig om mit bryst og strammer til, så jeg får svært ved at trække vejret, og den kryber ind i mit hovede og gør mine tanker mørke og forvirrede. Jeg skyder al min energi af om formiddagen, så der er ikke kræfter tilbage til at kæmpe imod, så det er en befrielse at kunne tænde for fjernsynet og lade Grissom, Horatio Caine og brødrende Epps føre mig ind i en verden hvor man kun skal vare bange for at blive skudt, kvalt eller drukne, no big deal.

Men i weekenden ændrer TV programmet sig. Værst af alt er søndagen. Der er bare ikke noget godt i fjernsynet sent søndag eftermiddag. Jeg er nærmest tvangsindlagt til at se blomsten af Danmarks ungdom prostituere sig selv på TV mens de tyller sprut, bagtaler hinanden, danser, råber, snaver, skændes, og i det hele taget opfører sig pinligt. Jeg kan slet ikke lade være med at se på det og lade mig mystificere. Jeg føler mig med mine 26 år meget gammel. Jeg kan slet ikke følge med i intrigerne og synes egentlig at de alle skulle have en ordentlig røvfuld. Skammer de sig virkelig ikke? Er det ikke flovt, at ens bedsteforældre kan sidde hjemme med aftenkaffen og se en voldsnave flere forskellige fyre? Har man virkelig lyst til at hele Danmark ser en smide tøjet i en brandert? Jeg forstår det virkelig ikke.

Måske er jeg bare født gammel, men jeg prøvede det vilde festliv. Det varede ca 6 måneder, og jeg hadede det. Musikken var for høj, menneskemængden for stor, fyrene enten for nærgående eller for ligeglade og sprut smagte bare ikke godt ligegyldigt hvor meget sodavand mand hældte i.

Man kan sikkert finde bedre søndags TV, men jeg ender altid med at se det samme, og jeg fortryder det hver eneste søndag, så min udfordring for denne uge er, at træne mig selv i at læse lidt om aftenen, så jeg på søndag kan spare min hjerne for noget så plat og vulgært som søndags tv.

1 kommentar:

Kristoffer Sloth Kristensen sagde ...

Hej Linda, må jeg her anbefale dig noget søndags TV,(eller for den sags skyld hele ugen TV) som er godt og katolsk, men kræver en computer. www.ewtn.com
Den største katolske tv station i verden. Det er fantastisk, i stedt for, vor verdens platte og intetsigende programmer. Tak for et godt indlæg.