søndag den 21. april 2013

Mirakelmedicin

Med jævne mellemrum skriver aviserne om den FORFÆRDELIGE ADHD medicin som korrupte læger tvinger i vores børn. Jeg har ikke noget gyldent billede af medicinalindustriens metoder, men det betyder jo ikke, at medicinen ikke virker, dermed ikke sagt, at alle og enhver bør tage det.

Ritalin er i virkeligheden en (meget) lille dosis amfetamin, som vil gøre folk uden AD(H)D hyper, men på folk, med en korrekt stillet diagnose, virker det afslappende.

Lægerne var faktisk ikke 100% sikker på min diagnose, men vi blev enige om at prøve pillerne og se hvilken effekt de havde. Det var som at vågne op fra en dårlig drøm. Mine tanker var så klare og mest af alt sammenhængende, hvor de før var mudrede brudstykker af ren forvirring.

Her er et eksempel på hvordan mine tanker kørte før i tiden gennem et forsøg på at læse genesis/1. mosebog (egen oversættelse):

I begyndelsen lyd hvor Gud skabte himlen og jorden. Hvad er klokken? 6.10. Ikke mere? Jorden var hulter til bulter og mørke var over urdybets overflade.  Var det 6.10? Jep. Jeg tror jeg skal tisse. Og Guds ånd jog hen over vandets overflade. Charlemagne. Da sagde Gud: Der skal blive lys. Og der blev lys. Bør jeg ikke gå ud og slukke lyset på badeværelset? Hvem var Charlemagne? Gud så at lyset var godt, og så satte han skæl mellem lyset og mørket. Frankisk konge? Saxisk? Må slå det op, senere, må koncentrere mig. Danse vildt til Nirvana i 2.5 minut. Så kaldte Gud lyset for dag, og mørket kaldte han nat, og det blev morgen og det blev aften første dag. Sukker, må have sukker. 6.20. Så sagde Gud: Der skal være en hvælving i vandets midte så at der bliver skæl mellem vandet i forhold til vand. Jeg er næsten sikker på at han var frankisk. Charlemagne, det lyder sjovt. Så gjorde Gud en hvælving og satte skæl mellem vandet som var nedenfor hvælvingen og vandet ovenfor hvælvingen, fugl og således blev det. Hov, jeg glemte badeværelset.

Dette er selvfølgelig en rekonstruktion, men det er ikke meget galt. Jeg husker stadig hvor hårdt det var når jeg skulle producere en tekst/tale, at skulle den relevante information fra alt rodet, og det undrer mig ikke, at det var sådan en kamp for mig at læse lektier, og at jeg troede, at jeg bare var doven.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Årh, jeg efterhånden så træt af al den negative medie omtale ADHD-medicin får! Det får mig til at tvivle på min diagnose og den medicin jeg tager. Men medicin er nu hellere ikke nogen mirakelkur, men faktum er at det hjælper rigtig mange til en mere tålelig hverdag. Jeg kan godt genkende din "rekonstruktion" af hvordan du læser uden medicin ;)

Jeg er selv 19 år og prøver også at blogge om mit liv med ADHD og sidefølger ;)

Hvis du har lyst til at læse lidt med smider jeg lige et link: http://livetmedadhdietgraenseland.wordpress.com/