torsdag den 18. juli 2013

Om en erkendelse

Da jeg var på sommeruniversitet var jeg op og af sted hver dag fra 6.30-15.00, hvilket ikke lyder så slemt igen, men jeg har bare et handicap der gør, at jeg ikke kan klare det samme som andre mennesker. Før vi startede, havde jeg mange tanker om, om jeg kunne klare det, men man kan hvad man skal, og jeg tænkte, at måske kan jeg mere end jeg tror. Måske har jeg bare vænnet mig så meget til, at jeg ikke kan, at jeg slet ikke prøver om jeg måske i virkeligheden godt kan, men jeg prøvede, og jeg kunne ikke, i hvert fald ikke mere end 1½ uge. Det føltes som et stort slag, men det er nu engang sådan i livet, at alt ikke kan være en succes, men det forhindre mig ikke i i momentalt sortsyn at føle mig som en doven fiasko.

Nu ved jeg altså, at jeg ikke kan klare fem dage om ugen, problemet er bare, at jeg har fået skemaet for næste semester, og det er lige netop hvad jeg skal have. Jeg fik lidt et chok da jeg så skemaet, for selvom jeg kendte timetallet, så så det pludselig meget overvældende ud. Ikke bare skulle jeg af sted mange gange om ugen, jeg skulle også have nogle meget lange dage, og jeg ved med mig selv at det kan jeg bare ikke klare.

Jeg har gået og grublet over det med skemaet i noget tid nu, og jeg er kommet frem til en nogenlunde tilfredsstillende løsning. Jeg tager som planlagt latin, men kommer kun tre dage om ugen (så må jeg bare arbejde desto hårdere) og så må jeg droppe Gammel Testamente II. GT er ellers det fag jeg helst ville have, men det er et lidt lille fag, så jeg ville ende med at kede mig gudsjammerligt, hvis jeg nøjedes med det. Desuden, hvis jeg tager alle de sjove fag nu, så bliver jeg aldrig færdig, for så sidder jeg med alle de kedelige fag til sidst.

Men jeg tror nu nok at jeg kommer til at more mig med latin. Først var jeg irriteret over at måtte tage det fordi jeg ikke kunne få det jeg egentlig gerne ville have, men nu har jeg vænnet mig mere til tanken og begynder at finde den behagelig, men et fag er sjældent bare sjovt i sig selv, jeg må selv gøre fodarbejdet og lave mine lektier, for de fleste ting er først for alvor sjove, når man bliver god til dem

1 kommentar:

Krokodullen sagde ...

Det lyder som en god løsning, du er kommet frem til. Jeg var selv ude for noget lignende, da jeg tog enkeltfag på vuc fra et par år siden. Jeg skulle op på tre fag efter en sommerferie, men da jeg fik skemaet og så de lange dage, vidste jeg allerede, at det var for meget. Jeg turde så ikke sige fra (fordi det var igennem kommunen), men endte med en indlæggelse allerede inden jeg var halvvejs gennem skoleåret. Så fedt med en erkendelse INDEN du er gået igang :-)