lørdag den 31. december 2011

Nytår

Nytårsaften smelter sammen i et virvar af fest og farver, lyd og lys. Jeg kan mærke det i kroppen allerede, forvirringen, overstimuleringen. Jeg gider virkelig ikke denne dag, og den er jo dårligt gået i gang endnu.

Nytårsaften er en dag hvor man spekulerer over hvor langt eller ikke-langt man er nået i sit liv. En aften hvor man siger farvel til et helt års kampe, og hvor man prøver at ruste sig til endnu et.
"You don't know this yet, but life isn't suposed to be this hard"
Meredith Grey
De siger, at jeg kæmper virkelig hårdt, men jeg overlever bare. Ugebladende fortæller historier om mennesker der har haft det så forfærdeligt hårds, for hvem skæbnen har været urimelig hård. Historier om død og ødelæggelse. Jeg fortjener ikke at blive sat i kategori med disse mennesker, jeg har jo kun mig selv at kæmpe med.

Nu kommer det hele til at lyde så deprimerende. Jeg har faktisk haft et rigtig godt år. Jeg burde være taknemmelig, meget taknemmelig. Er jeg taknemmelig, ja, det tror jeg nok, når man lige skræller irritationen over nytåret væk, så er jeg.

Jeg er taknemmelig for venner og familie som jeg har haft så mange oplevelser med i løbet af året.
Jeg er taknemmelig for den varme velkomst jeg har fået i kirken, nu hvor jeg prøver at vende tilbage.
Jeg er taknemmelig for alle de gode måneder jeg har haft.
Jeg er taknemmelig for denne blog, fordi folk øjensynligt godt gider at følge med (det kommer til stadighed bag på mig).

Der er så mange ting jeg hellere ville skrive om end nytår og de rørstrømske tanker man bør gøre sig i den anledning, men det er nu en gang sådan man gør på denne dag. Det er kutyme at være taknemmelig og reflekterende. Og i morgen skal der så skrives en masse om håb og drømme.
"Jeg græmmes!"
Søren Brun

For at være ærlig, så forstår jeg nok bare ikke nytår. Jeg forstår ikke hvorfor, at det er noget særligt at et nyt år begynder. Vi fejre jo ikke at en ny måned begynder (med mindre man da fejrer, at der er kommet penge på kontoen).

Jeg kan kun se pointen i at fejre det, hvis man har haft et rigtig dårligt år, og virkelig bare håber, at det næste vil blive bedre, men det har jeg prøvet rigtig mange gange, og det gjorde mig bestemt ikke i festhumør.

Jeg har altid været bange for nytår. Fyrværkeri er farligt, meget farlig. En gang blandede jeg to knaldperler sammen til en og jeg blev så forskrækket og skamfuld, tænk nu hvis jeg havde sprængt mine fingre væk, eller mine øjne ud eller mine trommehinder ind...

Jeg forstår ikke pointen i fyrværkeri. Man bruger en hulens masse penge på en midnatsraket, og så står man og ser på den, men den er i virkeligheden ikke særlig flot, for SÅ mange penge gad man trods alt alligevel ikke bruge på et engangsknald, og fordi man stod og gloede på sin egen fesne raket gik man glip af alt de virkelig flotte fyrværkeri, fordi andre mennesker åbenbart ikke har været helt så nærige som en selv.

Hav et godt nytår og husk beskyttelsesbriller, vi ses i det nye år.

Ingen kommentarer: