torsdag den 30. maj 2013

Fars dag

I min familie har vi aldrig rigtigt fejret hverken mors dag eller fars dag, og især ikke fars dag, da min formor har fødselsdag den dag (5. juni) og far har fødselsdag dagen efter, og godt nok har jeg en fantastisk far, men ligefrem at fejre ham to dage i træk, det er måske at overdrive (undskyld far).

I år bliver der dog vist en reklame på TV der er så ynkværdig, at jeg får helt ondt i hjertet. Den spiller på tanken om den moderne omsorgsfulde mand som svag og undertrykt, og det er da "sødt" og sjovt, og så ikke helt alligevel. Reklamen siger at man skal give sin far en gave fordi det i virkeligheden er lidt synd for ham, ikke fordi han har forsørget én gennem alle disse år, hjulpet én med lektierne og givet én de ting man ville have når nu mor ikke ville.

Kan den moderne mand ikke være både omsorgsfuld OG stærk?

Jeg vil grene have ondt af min far når der sker noget i hans liv som fortjener medfølelse, men selvom han til dagligt må lægge øre til meget og finde sig i min søsters og mine nykker, så vil jeg mere beskrive mine følelser for ham som respekt og beundring, for selvom jeg går på universitetet og ved en masse ting, så er min far stadig den klogeste i hele verden.

Jeg ved godt, at reklamen bare er et manipulerende spil for at få os til at bruge penge, og den virker, for selvom jeg allerede har købt en fødselsdagsgave til min far, så går jeg og overvejer, om jeg i år også skulle bruge lidt ekstra, om end ikke på det som reklamen reklamerer for.

Ingen kommentarer: