lørdag den 18. maj 2013

Hvordan lærer man sprog?

Jeg kommer fra en matematisk familie, og jeg er matematisk student. Jeg var måske ikke verdens bedste matematiske student, men jeg kan godt se, at matematik har en stor fordel frem for sprog, som jeg nu senere er begyndt at beskæftige mig med. I matematik lærer man ikke bare regning og matematik, man lærer også HVORDAN man skal lærer det. Kan i huske folkeskolen, hvor man lærte hvordan man skulle skrive regnestykkerne op? Jeg husker det mest fordi jeg dividerede på den "forkerte" måde, men jeg lærte det da.

Når det gælder sprog var det ikke helt så let, eller også var jeg bare for dum, eller mine lærere ikke tydelige nok, for det var som vi bare formodedes at lære det, men det gjorde jeg ikke. Engelsk tog mig 9 år, fransk det kunne jeg en lille smule efter 6 år, efter 6 år kunne jeg stadig så godt som intet tysk, og efter 1½ års intens græskundervisning, kunne jeg heller ikke græsk.

Og jeg har planer om at fortsætte inden for sprog? jeg må da være vanvittig. Men måske er jeg ved at lære hvordan man lærer. Det der har voldt mig nogle af de største problemer har været hvordan jeg forberedte en oversættelse, hvordan man tog noter. Måske på grund af min matematiske baggrund føler jeg at jeg snyder, hvis jeg ikke tager alle udregninger med, og jeg er desuden for dum til at finde ud af det hvis jeg ikke gør, men jeg kan se, at jeg er en af de få der gør det.

  1. Det hebraiske ord
  2. Det danske ord
  3. Verbets rod
  4. Grammatisk analyse
  5. Lærerens noter
  6. Den danske oversættelse.
Det var sådan det begyndte, og grunden til at der ikke er cirkler, krydser, trekanter, firkanter og bølgestreger er, at det bruger man ikke i hebraisk, deres grammatik foregår på en anden måde.

Nu er der gået et skoleår og jeg skal snart til eksamen, og nu ser mine noter helt anderledes ud.
  1. Den danske oversættelse
  2. Særlige noter
Et problem jeg havde i tysk og græsk, men som (heldigvis) ikke findes på hebraisk, er genus bøjninger og bestemt artikel.
Det er ellers et fint skema, og for en matematiker, er skemaer den rene porno, stimulering af sanserne, men hver gang der kom et af disse skemaer, gik jeg helt kold, for der var ikke nogen der kunne fortælle mig om man skulle lære det gennem køn eller genus. Skulle man starte med alle maskulinum eller nominativ? Det betød at jeg aldrig fik det lært, hvilket var enormt upraktisk, og jeg sakkede bare mere og mere bagud.

Til næste semester får jeg chancen igen, når jeg skal have latin, og så skal der endnu engang læres genus, men jeg er blevet ældre og klogere/visere, så nu må vi se om det ikke nok skal gå.

Ingen kommentarer: