søndag den 25. august 2013

H C Andersen psykose

Jeg har lidt allergi over for HC Andersen, ikke fordi jeg har noget imod hans forfatterskab, men fordi jeg stadig boede i Odense i 2005 da vi fejrede hans 200 års fødselsdag/jubilæum/what ever. Det var et år hvor Odense gik helt amok i hvad der kun kan sammenlignes med en massepsykose.

Lige lidt baggrund. HC Andersen er født og opvokset i Odense, men han var fattig og blev mobbet i skolen, så han hadede det her og han flyttede så snart han fik mulighed for det, og han vendte aldrig tilbage, så hvorfor i alverden vi skal være så skide stolte, det kan jeg til min død ikke forstå, men selvfølgelig er der ikke så forfærdelig meget andet der kan drives forretning på i Odense, men det giver mig en lille smule kvalme, mest fordi det er så overdrevet det hele.

Alle gå/stå mændene på lyskurvene i centrum blev i 2005 skiftet ud med gående og stående billeder af HC Andersen, og der var en 10 etager højt HC Andersen plakat på et af højhusene, og nu i denne uge har der været HC Andersen festival, med kæmpe stort og voldsomt dyrt lyssjov. Får det aldrig nogensinde ende?

HC Andersen selv var vist lidt af en krukke så han ville sikkert have nydt det, men jeg synes det er plat.

Ingen kommentarer: