lørdag den 31. august 2013

Om nonner på flugt


Eget billede
Cisterciensernonnerne på Sostrup slot har lavet skandale. Det er en meget mystisk og indviklet historie som i kan læse om i Kristeligt Dagblad HER, og tro mig, det er værd at læse, det hele lyder mest som noget fra en roman.

Meget kort om simplificeret fortalt: karismatisk nonne fra en rig familie bliver abbedisse for et blomstrende kloster, først blomster de, men bliver så mere indelukkede og sekteriske. Afhoppere prøver at gøre opmærksom på den problematiske udvikling, men ingen lytter. Abbedissen bliver endelig afsat, sådan officielt i hvert fald, i praksis fortsætter hun som hidtil. Pludselig en dag er hun og alle nonnerne væk og ingen ved hvor de er. Historien er selvfølgelig tragisk, men den har bestemt spændende litterære kvaliteter.

Jeg har været på Sostrup en enkelt gang tilbage i 2006 med min lånte menighed. Jeg brød sognebånd, hvilket er lidt af en udfordring når man er katolik i Jylland da kirkerne ligger meget langt fra hinanden. Jeg boede i Aarhus, men jeg gik i kirke i Randers.

Der var en årlig udflugt og picnik til Maria Hjerte Abbedi på Sostrup slot, og jeg var med. Abbedi er navnet på et kloster af en hvis størrelse, og efter danske standarter var Sostrup et stort og ungt kloster. Jeg var nykonverteret (2004) og alt var nyt og spændende  og jeg var så imponeret at jeg knap kunne tale. Jeg turde knap nok tale til nonnerne, for de var så smukke og glade og de sang og spillede så smukt i kirken.

På et tidspunkt lykkedes det dog en af nonnerne at komme i kontakt med mig, og vi havde en rigtig hyggelig dag. Jeg var virkelig ved at tude da jeg skulle hjem, jeg havde lyst til at blive. Jo der var dog nogle teologiske ting jeg syntes var vildt underlige og slet ikke mig, men stemningen var så overvældende, at det slet ikke betød noget. Jeg var flere gange det år ved at rykke teltpælene op og søge om optagelse, hvilket dog også havde noget at gøre med min konvertering. Mange konvertitter drømmer i begyndelsen om at blive præster eller nonner.

Senere blev jeg så syg, og det satte min verden lidt i perspektiv.

I 2009 udkom Helene Hägglunds selvbiografiske bog "Nonne tur/retur". Jeg læste den fordi der var en nonne på forsiden, og fordi jeg fra min tid på teologi (den første gang omkring) vidste hvor vigtigt det var for katolikker at holde sig opdaterede med sladder og skandaler i den katolske kirke. Jeg hadede bogen, for mindet om Sostrup stod stadig så skarpt. Min anden grund til ikke at tro 100% på den var mindet om hvordan pigerne i min klasse blev, når de slog op med deres bedste veninde (det var ikke kønt).

Hvad jeg tror nu er ikke længere så klart. Dette er ikke ment som et forsvar af Sostrup og af den tidligere abbedisse, for åbenbart er der foregået nogle virkelig skumle ting der. Det er bare et af mine almindelige erindringsbilledeindlæg, der så for en gangs skyld handler om et aktuelt emne.

Ingen kommentarer: