søndag den 6. januar 2013

Elvere og orker

Jeg vedkender mig klart, at jeg er en nørd, men jeg synes selv, at jeg er det på en sød og charmerende, måske endda grænsende til cool måde. Det med cool kan jeg nok droppe alt om nu, for jeg er i gang med en af de mest nørdede bøger der findes, og jeg nyder den. "Silmarillion" hedder den, og er skrevet af Tolkien (ham med "Ringenes Herre"). "Ringenes Herre" er nørdet på den lidt cool måde, især efter at den blev filmatiseret. Det er bøger som vi normalt kender dem. "Silmarillion" er "Ringenes Herre"s religiøse tekster, sagn og myter, om dengang jorden blev skabt, og elvernes og menneskets slægtstavler.

 Hov hov, det er jo den slags jeg beskæftiger mig med til dagligt (Biblen), så tror da pokker at jeg synes at det er spændende. Mange misforstår ordet 'myte', man tænker at det bare er en form for eventyr eller noget der ikke er rigtigt, men det er mere end det. En myte er en udtryksform til hvordan man gør det uhåndgribelige konkret, en form hvori man prøver at (be)gribe det hellige. En myte er fortællinger om dengang naturkrafterne blev til, og fortæller hvorfor tingene er som de er. Hvorfor er der dag og nat? Hvem er det passende, eller mere nøjagtigt ikke passende at gifte sig med? Hvor er gud(erne)? Hvorfor er vi til? Er der nogen mening med det hele? Hvad er rigtigt og forkert, godt og ondt?

Både i Biblen og i "Silmarillion" går jeg dog helt kold i genealogier for både mennesker og elvere forplanter sig i et væk. Jeg kan til min død ikke huske forskel på Fingolfin og Finarfin, Fingol og Finrod, men lur mig om ikke Wikipedia kender svaret, hel ærligt, så venter jeg på at jeg støder på en Fynerfin.

Jeg kom i gang med at læse bogen fordi jeg begyndte at stille spørgsmål til filmene. Jeg burde stille spørgsmål til bøgerne, men jeg har aldrig læst den sidste 1½ bog, og den første 1½ er meget længe siden, 2.g for at være nøjagtig, men så kom der en eksamen, og jeg kom aldrig videre. Er ørnene engle? Hvorfor er der uvilje mellem dværge og elvere? Hvordan ser elvere mennesker? Hvor lang tid tager det en udødelig at nå til kønsår og alder? Føder ophøjede væsner også i smerte? Hvor passer Gandalf ind i alt det her?

Kan du forestille dig hvordan en hun ork ser ud? Ifølge "Silmarillion" har orkerne nemlig kønnet forplantning. Orkerne var oprindeligt elvere der blev tortureret til ondskab, hvilket længe undrede mig, men elverne er i 'virkeligheden' nogle meget sårbare væsener der blandt andet går helt i spåner over at miste, eller der sker store livsændringer. Jo mere ophøjet et væsen er, jo mere forkvaklet og modbydeligt må dets modsætning være. Et menneske kan være en helgen eller en led satan, men fysisk tager vi ikke form deraf. Orker og elvere er af en helt anden kaliber, og derfor kan to så forskellige væsener (i betydningen væremåder) ikke findes i samme kropslig lighed, om end end elver også kan være lidt af et bæst.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Like! :-) Et meget interessant emne :-)

Krokodullen sagde ...

Kald det bare nørdet - men så er det positivt at være nørdet! Jeg finder det også rigtig interessant og får faktisk helt selv lyst til at læse den bog :-)