torsdag den 31. januar 2013

Om valg af tynde bøger

Jeg er i gang med sidste bind af Ringenes Herre, og selvom den er godt skrevet og super spændende, så driver den min også til vanvid, for den er tung og langtrukken, og jeg kan det meste af handlingen udenad, fordi jeg har set filmene så mange gange. Og før Ringenes Herre læste jeg Gilgamesh i flere varianter, hvilket også var et tidskrævende projekt, så da jeg var på biblioteket i går havde jeg lidt en craving efter dejligt tynde og let tilgængelige bøger.

Problemet med tynde bøger er ofte, at de bliver dårlige, for hvis de prøver at skrive en novelle, der så ender med at blive for lang, så bliver den tit langtrukken og kedelig, og hvis de prøver at skrive en bog, der så ender med at blive for kort, så bliver den tit usammenhængende og intetsigende. Så hvordan vælger man med succes en tynd bog? Det er der vel ikke noget endegyldigt svar på, men hvis den ikke er god, så spilder man i det mindste ikke nær så meget af sin tid. Mit trick er, at jeg har en stor fed bog ved navn "1001 bøger du skal læse før du dør", hvilket ikke er en garanti for noget som helst, men det er i det mindste mindre tilfældigt end bare at tage bøger ned fra hylden valgt ud fra en sjov titel, et eksotisk forfatternavn eller en pæn forside.

Jeg brugte vel godt og vel en halv time til at snuse rundt mellem bøgerne, og jeg arbejdede mig endda ret hurtigt frem, men jeg fortryder lidt, at jeg ikke brugte længere tid. For nogle år tilbage boede jeg i Aarhus, dengang det stadig stavedes med bolle å, og jeg holdt meget af at komme på Risskov bibliotek, for det var tæt på hvor jeg boede, og tæt på hvor jeg var indlagt på psykiatrisk hospital. Det var nogle meget mørke år, men når jeg var på biblioteket, så var det hele ligesom lidt lettere, og jeg brugte mange lange timer der, hvor jeg gik op og ned langs reolerne og lod fingerspidserne løbe hen over bogryggene. Jeg ville tage posevis af bøger med hjem. Nogle ville jeg læse, andre ville jeg aflevere igen nogle dage senere, for jeg var normalt på biblioteket flere gange om ugen, for jeg bestilte ikke andet end læse, spise (eller lade være med at spise) og sove, og sådan kom jeg det ene år op på at læse 182 bøger plus det løse.

Så meget kan jeg ikke længere præstere, for jeg har efterhånden også fået andre ting ind i mit liv. Men selvom jeg savner at læse så meget, så savner jeg endnu mere, i den grad at færdes på biblioteket. Det var noget jeg stoppede med da jeg boede i Randers, for det var et forfærdeligt sted at komme. Hele biblioteket var ét stort rum, hvor reolerne ude i siderne, men en stor del af rummet, inde i midten, var arrangeret med små caféborde, hvor man kunne sidde ved computerne, spillede videospil eller læse en avis eller sidde og snakke. Det gav en helt forfærdelig akustik, og forbi er de dage, hvor man er stille på et bibliotek. Det var en pine for mig at komme der, og når jeg gik mellem reolerne, følte jeg mig udstillet, som om der var et eller andet jeg helt havde misforstået, man kommer da ikke på biblioteket efter bøger.

Selvom det nu er over et år siden jeg flyttede, så er biblioteket stadig et sted jeg bare kommer, for at forsvinde hurtigst muligt igen, selvom mit nye bibliotek er lang bedre indrettet.

2 kommentarer:

Sojourner sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Krokodullen sagde ...

Jeg er selv kommet rigtig meget på biblioteket, hvor jeg boede før, og har brugt timer sådan, som du beskriver det. Efter jeg er flyttet, har jeg ikke besøgt det nye bibliotek. Måske man skulle gøre det igen.