onsdag den 24. oktober 2012

Om en forældrefest

I går var der fest for beboere og forældre, og min mor kom. Min mor og jeg er ved at få et rigtig godt forhold her så mange år efter mine forældres skilsmisse, men i går var jeg bange for hvordan det ville gå, for der var så mange mennesker, og det var så sent på aftenen, men det gik rigtig godt, mest en dels fordi vi efterhånden har lært at slappe af i hinandens selskab, og det har gjort, at vi nu kan rumme både os selv og hinanden.

Der var ikke dress code, men jeg har ikke mange muligheder for at klæde mig pænt på, så frem fra skabet fandt jeg fandt min fine røde kjole med grå, uldne strømpebukser som kjolen hang fast i, så jeg måtte tage min løbeshorts på uden over, og så mine højeste sko, og så var jeg klar til fest. Jeg burde også have sat hår, men fik det ikke lige gjort, og make-up ville jeg have lagt, men jeg orkede ikke tanken om, at det skulle af igen inden jeg skulle i seng, så de blev ved tøjet. Jeg var måske lige lovlig fint klædt på, men hvad skidt, så længe jeg selv syntes det var sjovt.

Jeg var lidt nervøs for, at de andre skulle møde min mor, nu hvor jeg har fortalt dem alle disse skrækindjagende historier om hende, og så kommer hun her og opfører sig helt normalt, eller i det mindste så normalt som man kan forvente af én der er i familie med mig ;-) Nej, så galt var det slet ikke, det var faktisk enormt hyggeligt. Vi sad ved bord med en af mine kontaktpædagoger, og så blev der ellers fortalt gamle historier, hvilket jeg ikke længere finder pinligt. Jeg holdt op med af finde det pinligt, da alternativet efterhånden begyndte udelukkende at være at tale om dårligdom, og det er nu engang så trist.

Vi var ret mange gæster, og ingen af vores rum var så forfærdeligt store, så festen blev delt op i to grupper. Min mor og jeg sad i det rum vi kalder caféen, og de to piger jeg omgås mest, Beks og C, sad inde i mødelokalet. Det var lidt en skam, 1) fordi jeg da godt kunne tænke mig at møde deres forældre, og 2) fordi jeg gerne ville ave at min mor mødte dem og vice versa. Jeg kunne godt tænke mig at snakke med Beks forældre, for jeg ved, at de er meget taknemmelige for, at Beks og jeg er blevet venner, og C og jeg omgås hinanden rigtig meget, så det ville have været naturligt også at hilse på hendes forældre. Vi kunne selvfølgelig bare være gået ind til dem og snakket med dem mellem retterne. Men måske havde det ikke gjort nogen forskel om vi havde siddet i samme rum. Vi sad lige ved siden af en anden pige og hendes mor, og jeg har hele tiden ønsket at vi også kunne falde i snak på et tidspunkt, men dem snakkede vi heller ikke med.

På trods af årstiden var det blevet besluttet, at vi skulle have grill, eller rettere, så skulle de andre have grill, for min proteinkilde i denne uge er ærter, og de er svære at grille. Heldigvis var vejret ganske udmærket, og alle mændene stille sig op og så meget alvorligt på grillen, sådan som mænd nu engang altid gør.

Min mor bor lidt længere væk end alle de andre forældre, så hun forlod også festen tidligere, vi havde haft det hyggeligt, men jeg er vant til at gå tidligt i seng, så jeg var også klar til at smutte under dynen.

Ingen kommentarer: