torsdag den 18. oktober 2012

Om selv at sige stop

På grund af min skade er jeg nødt til at lave min konditionstræning på andre maskiner end løbebåndet. Det er ret usædvanligt, at man bruger lige nettop de maskiner til den form for træning, de fleste bruger maskinerne i 10-15 min inden de går videre til styrketræning. I går var onsdag, og onsdag går jeg efter de længere distancer (eller når det ikke er på løbebånd, længere tid), så jeg havde indstillet maskinen på, at jeg skulle træne en time.

Efter 45 min kom en af de ældre herre, som jeg ikke kender navnet på, men jeg på en eller anden måde kender, fordi vi træner samtidig og har gjort det tre gange om måneden i mange måneder. Han kom hen til mig og spurgte 'Har du svært ved selv at sige stop, ellers kan jeg godt gøre det for dig?'. Jeg blev virkelig rørt. Jeg ved ikke, om han ved noget om spiseforstyrrelser, eller om han bare lavede sjov, men jeg var stadig taknemmelig for hans omtanke.

Det var på alle måder planlagt, at jeg skulle træne en time, og jeg har ikke noget egentlig problem med overtræning, men på det sidste er jeg flere gange blevet konfronteret med tanken, både af den venlige mand i går, og forleden dag af min læge. Jeg siger selv, at jeg ikke overtræner, og det samme siger min pædagog/løbetræner, men jeg kan ikke lade være med at betvivle min/vores sunde fornuft. Overtræner jeg? Jeg træner en hel del, men jeg overholder også (næsten) min kostplan, og min vægt ligger ret stabilt. Hvad ville pointen i at overtræne være, hvis det ikke enten tillod én at proppe sig med flødeskumskager eller hjalp én med at tabe en hulens masse kilo?

Jeg må nok konkludere, at jeg ikke overtræner, jeg kan ikke engang skrive et særlig langt indlæg, for jeg ved ikke engang særlig meget om det. Selvfølgelig har jeg prøvet at gøre det en enkelt gang eller to, det var blandt andet sådan jeg fik min skade i første omgang, men en enkelt gang eller to gør ikke én til ekspert.

2 kommentarer:

Gittøh~ sagde ...

jeg har også trænet meget i fitness center, jeg, og måske også dig, har det problem at jeg ikke kan mærke efter i min krop under træningen om jeg presser mig selv for hårdt.
Det er et problem for et par af os autister at mærke sin krop og læse vores krops signaler. "hvad betyder det når min mave rumler sådan her? er jeg sulten?"
Så jeg fik lavet et trænings skema nede i centeret hvor der stod hvor mange gentagelser og hvor meget vægt der skulle på osv. og det hjalp til at jeg ikke fik overtrænet. Men stadig følte jeg den der "aarh jeg kunne godt blive ved!" fordi jeg ikke mærker trætheden eller de ømme muskler som jeg måske burde gøre.
Så måske du skulle snakke med din kp om det? om du faktisk træner for hårdt?

Linda sagde ...

Jeg var ved fysioterapeut i dag med speciale i løb, og hun sagde at det hele så rigtig fint ud, og at jeg gør det helt rigtige, så det vælger jeg at tro på :)