søndag den 27. maj 2012

MGP, min bare...

'Skal du så se MGP i aften' var der en af mine gode venner der spurgte mig om. Nej det ved alt der er helligt jeg ikke skulle. Tanken om at sidde fanget foran TV'et stirrende på semi-professionelt scene show og lytte til rædselsfuld musik (evt et par enkelte gode numre, som i nødvendigvis vinder) var så lammende at det bedste forsvar er et angreb, så jeg skrev en meget ophidset sms tilbage.

Problemet er, at det er alt for meget politik i MGP, nogle gange ligner det nærmest en evig forlængelse af den kolde krig, hvor afgivelsen af stemmer trækker et hjernedødt jerntæppe ned genne Europa.

Musik er noget subjektivt, og vores smag, især os der i virkeligheden ikke aner et klap om musik, påvirkes af den samtid vi lever i, hvad de siger på TV, og hvad vores venner taler om. Vi er alle små tryghedsnarkomaner, der i virkeligheden ikke interesserer os synderligt for det store udland, og det ved medierne, så de beskæftiger sig mest med sangene fra de nære lande, dem vi er trygge ved, plus nogle excentriske bedstemødre fra Rusland, så de landes sangere er vi på forhånd fortrolige med, og man er derfor ekstra tilbøjelig til at stemme på dem, genkendelsens glæde.

Jeg er heller ikke synderligt vild med fodbold, men der er der i det mindste tale om et simpelt talsystem baseret på hvem der scorer flest mål. At det så kan være en skoddommer der tager parti, det er så en anden sag, men selvom fodboldspillere er nogle klynkebabyer, så er det i det mindste sjældent at der kommer en decideret sag ud af det.

Min galde morede min kammerat, og det er da godt, at den kan bruges til et eller andet, for ellers gør den jo ikke megen nytte.

PS Tillykke til Sverige. Jeg kan se i avisen, at de vandt en overbevisende sejr, hvilket kan tyde på en form for kvalitet, men jeg aner det ikke, jeg har ikke hørt sangen.

1 kommentar:

Anonym kryster sagde ...

Ahh .. så MGP er Melodi Grand Pris!

Jeg har hørt forkortelsen i mange år, men havde egentlig regnet med, at det var noget nyt. Det er altså kun forkortelsen, der er ny! :)