lørdag den 10. marts 2012

Et slag imod demokratiet

Problemet med at have et demokrati er at folk (som bland andet mig selv) begynder at ytre sig om alt muligt, og det burde vi egentlig lade være med, for det er virkelig træls at høre på.

I dag vil jeg i anledningen af mit ½ års jubilæum tale lidt om ytringsfrihed. Jeg har ikke noget imod at folk er uenige, de må for den sags skyld også have nogle langt ude eller ikke helt gennemtænkte meninger, men det er ikke til at holde ud når folk bare står og lukker lort ud.

I går sad jeg og så P1 debat om mudderkast i moderne dansk politik med Jesper Petersen, politisk ordfører for SF, og Martin Geertsen, MF for Venstre. Læs og hør om programmet HER. Man kan argumentere for, at det var et emne der direkte opfordrede til at lukke lort ud, men det var langt fra et enkeltstående tilfælde.

Over tid har jeg efterhånden fået set en del af programmerne på DR2, og det er snarre reglerne end undtagelsen, at minimum en af deltagerne er så øretæveindbydende ligegyldig i sine udtalelser, at man, eller i hvert fald jeg, har lyst til at bide i en pude.

I gårsdagens program konkurrerede JP og MG i mudderkast, og de var ikke en gang gode til det. Sjældent svarede de på et af værten, Søren Carlsens, spørgsmål.

JP lignede en ung mand der ikke forstår at more sig, og han gik i forsvars position allerede før der blev rettet et angreb mod rød blok. MG var glat som en ål og undveg ethvert logisk argument fra SC's side. De var dog enige i rigtig mange ting, de andre er hykleriske (de var de selv nok også, men det kunne de jo ikke lige stå og sige) og det er godt at medierne holder politikerne i ørerne (men ikke et ord om, at så kunne politikerne jo tage og opføre sig ordentligt).

Mere blev der faktisk ikke talt om i løbet af den halve time programmet varede. Jeg kunne virkelig ikke holde det ud, og alligevel så jeg det, og frydede mig over deres stupiditet, det var lige så godt som Paradise Hotel. Kan de virkelig ikke selv høre hvor dumme de lyder? Hvordan kan de tage sig selv og deres job seriøst, hvis det er sådan nogle ting de skal stå og fyre af? Jeg ville skamme mig virkelig meget.

Programmer som for eksempel P1 debat, får mig til at ønske at der fandtes en mørk fugtig fangekælder, så kunne en mand i en stor hvid paryk sidde og stirre strengt på dem, slå i bordet med sin hammer og sige 'sikke noget lort, i fangekælderen med jer til I lærer at opføre jer ordentligt'.

Jeg er ikke helt ude af trit med virkeligheden, jeg ved godt hvor forfærdeligt det ville være hvis det var sådan, men nogle gange er det rart at drømme.

Ingen kommentarer: