onsdag den 14. marts 2012

Om at nyde skaberværket

Gud sagde: "jorden skal grønnes: Planter, der sætter frø, alle slags frugttræer, der bærer frugt med kerner, skal være på jorden." Og det skete; jorden frembragte grønt, alle slags planter, der sætter frø, og alle slags træer, der bærer frugt med kerner. Gud så, at det var godt.

Gen(1. mosebog) 1,11-12
Amen. Det er måske en kende kringlet formuleret, men meningen er klar, gud skabte alt det grønne, han så på det, og han var tilfreds med sit værk, og jeg er sikker på det også gælder planter der sætter stiklinger eller har andre måder at bredde sig på.

Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han kunne dyrke og vogte den.

Gen 2,15
Kristendommen bliver til tider beskyldt for, at vi ikke har respekt for naturen, fordi der ifølge Biblen står, at vi hersker over den, fremfor at være en del af den. Nogle få går endda så vidt som til at sige, at det er kristendommens skyld, at vi har en global opvarmning. Men at dyrke og vogte den, det burde også betyde at man frem for bare at være en del af naturen, har et ansvar for at det går godt, ansvar for at den trives, ansvar for at rette op på vores fejl.

Grunden til, at jeg sådan begynder at slynge om mig med Bibelcitater er, at jeg i går var ude og gå en tur. Jeg gik langs søen, over marken og ind i skoven. Jeg gik og nød foråret. Jeg nød solen der varmede mine kinder. Selvom det hurtigt blev lidt koldt, så nød jeg vinden der så let som ingenting trængte igennem min sweater, for det var jo forår, så jeg havde pure nægtet at tage en vindjakke på. Jeg nød gruset der gnitrede under mine skosåler. Jeg nød ændernes skrabben og småfuglenes kvidren. Jeg nød at være til lige nu og her.

Jeg lagde egentlig ikke synderligt mærke til affaldet der lå rundt omkring, jeg er jo gennem årene bare blevet vant til, at sådan er det, og jeg skal da ikke spille hellig, jeg har da også i ny og næ spyttet et tyggegummi ud, selvom det siges, at det slår fuglene ihjel.

Men det gjorde jeg ikke i går, for solen skinnede, og livet var skønt.

Gud sagde: "Nu giver jeg jer alle planter der [...]. Dem skal I have til føde.

Gen 1,29
Som en lille slutbemærkning vil jeg lige påpege, at menneske, sammen med alle de andre dyr, ifølge Biblen, startede ud som vegetarer.

Ingen kommentarer: